In de workshop wordt de theorie van het gebruik van de d’s en t’s behandeld en er worden allerlei oefeningen gedaan.
Hoe zit het nou precies met:
· het aan elkaar of los schrijven van woorden zoals anderhalvemetersamenleving;
· de trema’s bij meervouden zoals ideeën;
· de tussen -n zoals bij pannenkoek;
· de interpunctie?
Deze lastige kwesties van de Nederlandse spelling komen aan de orde in de workshop.
De regels rondom deze onderwerpen worden uitgelegd en er worden verschillende oefeningen gedaan.
Vind je het lastig om wetenschappelijk te schrijven? Is je stijl te informeel? Vind je het lastig om helder te formuleren? Zijn je zinnen te gecompliceerd? Heb je moeite met het kiezen van de juiste woorden en woordcombinaties?
Dan is de workshop Formuleren wat voor jou.
In de workshop worden veel voorbeelden gegeven van helder en wetenschappelijk schrijven en er worden adviezen gegeven voor het uitbreiden van je woordenschat. Daarnaast maak je verschillende opdrachten om te oefenen met je schrijfstijl.
De workshops vinden plaats van 15.00 - 17.30 uur. De inschrijving opent drie weken van tevoren. Er is beperkt plaats, dus wees er snel bij. Aanmelden verplicht tot deelname.
Om een plek te reserveren in een workshop verzoeken we je vriendelijk de borg van €25,- over te maken naar bankrekeningnummer NL93DEUT0489138772, Deutsche Bank, De Entree 99-197, 1101 HE Amsterdam (BIC code: DEUTNL2A) op naam van: Universiteit van Amsterdam. Schrijf je naam en de naam van de workshop op het betaalformulier. Je ontvangt de borg retour na afloop van de workshop wanneer je deze hebt bijgewoond.
Semester 1
14 oktober 2025 Werkwoordspelling
16 oktober 2025 Formuleren
18 november 2025 Spelling - Lastige Kwesties
25 november 2025 Werkwoordspelling
27 november 2025 Formuleren
Semester 2
10 maart 2026 Werkwoordspelling
12 maart 2026 Formuleren
6 mei 2026 Spelling - Lastige Kwesties
12 mei 2026 Formuleren
Wil je liever een ondersteuning toegepast op meer vaardigheden binnen het academisch schrijven? Kijk dan eens bij Cursussen Beter Schrijven.