Het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) biedt een 'Crash Course Schrijfvaardigheid' aan voor studenten van de UvA die problemen ondervinden bij het schrijven van teksten op academisch niveau. Het doel van de cursus is het verbeteren van de schrijfvaardigheid in een academische context.
  • Doelgroep

Deze cursus is voor studenten die de Toets Academische Taalvaardigheid (TAT) niet hebben gehaald. De cursus is echter ook toegankelijk voor studenten die de toets niet hebben gemaakt maar hun schrijfvaardigheid wel willen verbeteren.

Let op: deze training is niet bedoeld voor eerstejaarsstudenten Geesteswetenschappen! Zie hiervoor: Taaltrainingen voor FGw-studenten

• Doel en inhoud van de cursus

Het doel van de cursus is om de basisvaardigheden van het academisch schrijven te oefenen. De cursus bestaat uit drie modules: Structureren, Formuleren en Spelling. In deze modules krijg je uitgelegd hoe je de structuur van een tekst opzet, je krijgt voorbeelden van juiste formuleringen en van correcte spelling. Ook maak je allerlei opdrachten om direct te oefenen met de theorie. In iedere module is er ten slotte ruimte om aan deze aspecten te werken in teksten die je op dat moment aan het schrijven bent voor je studie. De docent is daarbij aanwezig om alle mogelijke vragen over je tekst te beantwoorden.

Na het volgen van de modules kun je ook individuele begeleiding krijgen bij het schrijven van je teksten, voor informatie klik hier.

Hieronder vind je een uitgebreidere beschrijving van de workshops:

Module 1: Structureren

In deze eerste module van de cursus besteden we aandacht aan de structuur van teksten. We kijken naar de structuur van verschillende academische teksten en naar de inleiding en conclusie van de tekst, de centrale vraag en het tekstplan. Verder gaan we in op de indeling in hoofdstukken, paragrafen en alinea’s en er wordt gekeken naar de samenhang tussen en binnen alinea’s.

Module 2: Formuleren

In deze module kijken we naar allerlei aspecten van het formuleren, zoals: hoe formuleer je wetenschappelijk, hoe formuleer je helder, hoe houd je de vaart in je formuleringen en hoe formuleer je duidelijk? We bekijken voorbeelden van formuleringen uit teksten van studenten en bespreken wat daaraan verbeterd kan worden.

Module 3: Spelling

In de laatste module wordt de werkwoordspelling behandeld. Daarnaast zullen ook de lastigere kwesties van de spelling aan de orde komen: wanneer schrijf je bijvoorbeeld een woord aan elkaar, wanneer moet je het los schrijven en wanneer gebruik je een koppelteken? Ook aan de interpunctie wordt aandacht besteed.

• Algemene voorwaarden

Indien er meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, wordt geplaatst op volgorde van binnenkomst van het formulier.

Bij onvoldoende belangstelling behoudt het INTT zich het recht voor de cursus niet te laten doorgaan.

• Data en aanmeldingsformulier

De eerstvolgende cursussen starten in november 2024.

Na je aanmelding ontvang je een Canvas uitnodiging, in deze omgeving kan je je inschrijven voor een van de beschikbare groepen.

Aanmelding voor de Crash Course in november opent enkele weken van tevoren.

Taalwinkel

Voor meer hulp en handige tips bij het schrijven kunt u alvast terecht op Taalwinkel.nl. Dit is de online taaladviesdienst van de UvA en HvA. U vindt er bijvoorbeeld informatie over het houden van presentaties, het schrijven van werkstukken en scripties en alle spellingsregels worden helder uitgelegd. Moet u een verslag schrijven, maar u weet niet goed hoe u moet beginnen? Of wilt u weten hoe u meer structuur in uw teksten krijgt? Wilt u uw presentatietechnieken verbeteren? Of twijfelt u altijd over uw d’s en t’s? Aan de hand van toetsjes, uitleg, filmpjes en voorbeelden kunt u op Taalwinkel.nl uw taalvaardigheid verbeteren en verder ontwikkelen.

Kijk op www.taalwinkel.nl